תקן מעקה למרפסת – מה אומר התקן?

בית עם מרפסת לנוף הוא חלום המשותף לאנשים רבים. אין דבר נעים יותר מלשבת במרפסת בשעות היום או הלילה עם כוס משקה ולהנות מהנוף ומהאוויר הצח. אך על מנת להנות מהמרפסת בצורה בטוחה ולאורך זמן, יש לוודא שהיא עומדת בתקני הבטיחות המקומיים.

גם מי ששוכר מהנדס וקבלנים לבניית המרפסת, ראוי שיכיר את התקנות לגבי מעקה המרפסת, כמו למשל תקן גובה מעקה מרפסת, ויוודא כי הבניה נעשית בהתאם. במאמר זה נציג את הדגשים החשובים מתוך התקן הישראלי לבניית מעקות ואת ההיגיון שנמצא בבסיס ההנחיות האלה.

 

מעקה למרפסת תקן 1142 – מונחים חשובים

השאלה מהו מעקה אולי נראית מיותרת, אך כאשר אנחנו דנים בתקנות החוק, כדאי להבין את ההגדרות הקבועות בו. מעקה הוא אלמנט בבניין שתפקידו למנוע נפילה ממפלס למפלס. לרוב, המעקות מותקנים לאורך מדרגות או בדופן של מרפסת, אך הם מותקנים גם בחלונות, אתרי טבע ונוף, בריכות שחייה ועוד.

העברית קצת מבלבלת כיוון שנהוג להשתמש במילה מעקה כדי לתאר גם את המבנה שחוסם נפילה וגם את המתקן שמורכב לאורך המדרגות ומסייע בטיפוס ובירידה בהן. במאמר זה שעוסק בנושא גובה מעקה תקני במרפסת המילה מעקה מתייחסת לאלמנט שחוסם נפילה ולא למאחז היד.

 

מעקה מרפסת תקן ישראלי 1142

תקן 1142 בנושא מעקים ומסעדים קובע שבכל מרפסת בבניין יותקן מעקה שעומד בדרישות התקן. זהו תקן מפורט הכולל סעיפים רבים, אך נביא כאן רק את הדרישות המרכזיות הקשורות לעניין תקן מעקה מרפסת.

  • מי רשאי לתכנן מעקה: המעקה יתוכנן על-ידי אדריכל, מהנדס או הנדסאי המוסמכים לכך על פי חוק. יש לוודא שהאדריכל מתכנן מפרט תקני ושמפקח העבודה והקבלן מקפידים על איכות החומרים וצורת עיגון בטיחותית.
  • גובה מעקה מרפסת תקן 1142 קובע כי גובה מעקה מרפסת תקני עומד על 105 ס"מ. גובה מעקה תקני למרפסת מודדים ממדרך הרגל, כלומר מהמקום בו ניתן לעמוד ולהניח את כף הרגל במלואה.
  • מרווח בין רכיבי המעקה: המרווח האנכי בין הרכיבים השונים של המעקה עצמו ובין רכיבי המעקה לבין הבניין, לא יעלה על 10 ס"מ כך שכדור קשיח בקוטר 10 ס"מ לא יוכל לעבור דרכם. את הגובה יש למדוד מהמפלס הסמוך ביותר למעקה שיכול לשמש מדרך רגל מעקה.
  • הגבלת הטיפוס על המעקה: יש לוודא שבמעקה עצמו אין מרכיבים אופקיים שמאפשרים טיפוס ושאם יש כאלה, הפרש הגובה ביניהם עולה על 90 ס"מ.
  • חומרים מותרים: ניתן לבנות ממגוון חומרים אך לכל חומר יש תקנות מעט שונות שיש לעמוד בהן. למשל, החוק מציין שבמעקה זכוכית חובה להשתמש בזכוכית רבודה ובמקרים מסוימים גם בזכוכית מחוסמת ולעמוד בהגדרות בטיחות ועמידה בעומסים. לקריאה נוספת בנושא זה לחצו על הקישור.

הרציונל מאחורי התקן – בטיחות לפני הכל

מעקה מרפסת הוא קודם כל אלמנט בטיחותי שנועד למנוע נפילות ותאונות. התקן בא להסדיר את כל מה שקשור להתקנת מעקות ומסעדים ולוודא שהבנייה נעשית על פי תוכניות של מתכנן מורשה ועל פי דרישות התקן.

למרבה הצער, ישנם מקרים בהם בעלי דירות, קבלנים ובעלי מקצוע לא מכירים את התקנות ועלולים לתכנן או להתקין את המעקה באופן לא בטיחותי שמסכן את הדיירים.

 

הרציונל שעומד מאחורי התקנות שפירטנו למעלה הוא:

  • מניעת נפילה או תאונה: מעקה מרפסת המותקן על פי גובה מעקה מרפסת תקני, מונע נפילה שעלולה לגרום לפציעה ולנזק לנופלים ולמי שנמצא מתחתם. כמו כן, המעקה עצמו עלול להוות סכנה אם אינו מתוכנן על פי ההנחיות. למשל, ילדים עלולים להיתקע בין שלבי המעקה אם המרווחים בתוכו גדולים מדי או לטפס על מעקה לא תקני ולהסתכן בנפילה.
  • מניעת קריסה או שבירה: המעקה חייב להיות מותקן בצורה בטיחותית ויציבה על מנת למנוע מקרים של נפילה כתוצאה מקריסה או שבירה של המעקה. זה חשוב במיוחד במעקה זכוכית שאם לא יעמוד בתקן הוא עלול לסכן את הדיירים.

לסיכום, בית עם מרפסת הוא אכן הגשמת חלום כל עוד דואגים להתקנת מעקה בטיחותי ותקני על ידי חברה מקצועית ומנוסה בתחום.

אם אתם עומדים בפני שיפוץ או בניה של בית אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בחברת טיפטרוניק פתרונות הנדסה, לקבלת יעוץ מקצועי ואמין. כל המוצרים שלנו עומדים בתקני הבטיחות המחמירים ביותר וצוות המומחים שלנו ידע להתאים לכם פתרונות גידור בטיחותיים מבלי להתפשר על המראה וההנאה מהמרפסת לאורך שנים רבות.

 

יצירת קשר

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן