מהו חוק המעקות?

מעקה המדרגות ומאחז היד שמותקן עליו נמנים על הפרטים הבסיסיים, ההופכים את סביבת המבנה לבטוחה יותר עבור מבוגרים וילדים כאחד, בין אם מדובר בבית פרטי או במוסד ציבורי. דברים אלו ידועים היטב לבעלי המקצוע, העובדים בהתאם לתקן המחייב בתחום זה, הידוע לעיתים בשק חוק המעקות או תקן 1142. למעשה, קיימים כמה וכמה תקנים העוסקים בבטיחות של סביבה בנויה על כלל מרכיביה, ביניהם תקן גם תקן 1918 על חלקיו השונים, המתמקד בנגישות של הסביבה הבנויה לבעלי מוגבלויות.

מה אומר חוק המעקות לגבי מאחזי יד ומסעדים

מאחזי יד ומסעדים, הינם אלמנטים המיועדים לסיוע בהליכה, עלייה וירידה במדרגות בצורה בטוחה. תקן מאחז יד המוכר ביותר הינו תקן 1142, התופס לגבי מבנים פרטיים וציבוריים. כמו תמיד בישראל, מדובר בתקן מטעם מכון התקנים (מת"י), העוסק בין היתר בתכנון, בניה והתקנה של מאחזי יד עבור מדרגות. על פי התקן, התכנון וההתקנה יכולים להיות מבוצעים רק על ידי הנדסאי, מהנדס או אדריכל מוסמך, באופן שבו המסעד יעמוד בהגבלות ועומסים ללא תזוזה, שקיעה או סכנה כלשהי למשתמשים.

בתוך כך, לפי התקן יש למקם את המסעד או מאחז היד במקביל למדרגות ותוך חיבור לבניין, בין אם מדובר במעקה המשמש בעצמו כמאחז יד ובין אם צריך להתקין מאחז יד נוסף. בכל מקרה, על בית האחיזה והמסעד להיות רציפים כדי לאפשר תמיכה מתמדת, בלי שהמשתמשים יצטרכו לרדת או לעלות במדרגות בחלק מהדרך בלי תמיכה. עם זאת, לעיתים המסעדים אינם יכולים להיות רציפים עקב מבנה גרם המדרגות, ובמקרים כאלו יש להמשיך את מאחז היד לפחות 30 ס"מ מעבר לסוף המדרגה העליונה, ולהמשיך את השיפוע שמקצה המדרגה התחתונה עד למקום במידה אופקית זהה לפחות לעומק שטחה של המדרגה.

גובה מאחז היד על פי התקן, צריך לנוע בין 90 ל- 105 ס"מ, כאשר מודדים אותו מקצה המדרגות ובניצב להן, עד לחלקו של בית האחיזה או קיים או לחלק העליון של המסעד. וכמובן, התקן קובע שיש להתקין מאחזי יד קשיחים ויציבים, נוחים לאחיזה ובלי קצוות חדים או בולטים.

תקן 1918 – הרחבה בנושא בעלי מוגבלויות

תקן 1142 תקף כאמור לגבי בתים פרטיים ומבני ציבור, אם כי ישנם מוסדות יוצאי דופן וכן מדרגות נעות, מעברי רחוב ועוד. בנוסף, התקן אינו מתייחס לנגישות הסביבה הפנימית והחיצונית לבעלי מוגבלויות פיזיות, ולשם כך קיים תקן 1918 המהווה מעין הרחבה בנושא. מדובר בתקן המביא דרישות ועקרונות תכנון בסיסיים עבור תכנון של מבנים וחללים בסביבות פנימיות וחיצוניות, על מנת שבעלי מוגבלויות יוכלו ליהנות מנגישות מלאה ומהשירותים המסופקים במקום.

התקן מתחלק למספר חלקים, כאשר חלקו הראשון מביא עקרונות ודרישות כלליות, חלקו השני עוסק בסביבה שמחוץ לבניין, חלקו השלישי עוסק בדרישות בסיסיות וייחודיות בפנים הבניין, חלקו הרביעי עוסק ברכיבי תקשורת, וחלקו החמישי ביחידות דיור ואחסון. כך למשל, חלקו השלישי של התקן מתייחס בהרחבה לפרוזדורים, דלתות, חדרי שירותים, מדרגות, מקלחות, מקומות ישיבה באולמות, עמדות עבודה ועוד. בין היתר, חלק זה קובע כי מעקות למדרגות יהיו מתאימים לדרישות של תקן 1142, ובתוך כך הגובה של חלקו העליון של בית האחיזה ינוע בין 90 ל- 95 ס"מ מהפנים של קצה השלח ובניצב. כמו כן, יש למקם את המאחזים באופן המאפשר עלייה בקו ישר וניצב לאורך המדרגות, להבדיל מקו אלכסוני, כאשר הגימור של בתי האחיזה אינו יכול לעלות על 5 ס"מ מחוץ למהלך המדרגות.

לגבי המבנה, הגימור וההתקנה של בתי האחיזה, עליהם להתאים לתקן 1142, בנוסף לדרישות כגון צורת אחיזה נוחה לגריפה, כאשר בצורה עגולה הקוטר צריך להיות בין 3 ל- 4 ס"מ, ורוחב של בית אחיזה לא עגול צריך לנוע בין 3 ל- 6 ס"מ, ויש לשמור על פינות עליונות מעוגלות ברדיוס הנע בין 3 ל- 5 ס"מ. בנוסף, יש להשאיר מרווח גריפה חופשי סביב בית האחיזה בהיקף של לפחות 4 ס"מ מהפנים החיצוניים. במידה ומדובר בבית אחיזה שהינו חלק מהמעקה, הוא יכול להיות באותו הגוון כמו המעקה, אך בכל מקרה עליו להיות שונה מגוון הרגע שמסביב לצורך הבחנה קלה.

מגוון רחב של אפשרויות

בתוך מגבלות התקנים השונים, עדיין קיים מרחב לא מבוטל של אפשרויות עיצוביות. כמובן, תכנון והתקנת הרכיבים חייבים להיות מבוצעים על פי התקנים והנחיותיהם, אך יש לזכור כי מאחזי היד והמעקות בהחלט יכולים להוות אלמנט עיצובי שניתן להתחשב בו. בין היתר, ניתן לבחור מאחזי יד עשויים מנירוסטה, ברזל, אלומיניום או עץ, וכן לבחור במעקות המשלבים תאורת לד חסכונית, נאה ושימושית.

בדיוק בנקודה הזו נכנסת לתמונה חברתנו, המייבאת ומשווקת מעקות ומאחזי יד מסוגים רבים,
לרבות מאחזי יד בעיצוב ייחוד ובשילוב תאורת לד. אנשי המקצוע של חברתנו ישמחו ללוות אתכם בתהליך התאמת המעקה ומאחזי היד על פי הצרכים וההעדפות, וכמובן תוך הקפדה על דרישות התקן, נוחות ובטיחות.

להתרשמות ממגוון מאחזי יד ומעקות לחצו כאן

יצירת קשר

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן