סוגי נירוסטה – יתרונות ומידע נוסף

נירוסטה נמנית על החומרים המוכרים ביותר לציבור, לפחות בשמו, אולם לא כולם מבינים בדיוק מהי אותה נירוסטה, למה היא משמשת ומהם יתרונותיה. בנוסף, לא רבים יודעים שקיימים למעשה סוגי נירוסטה רבים, כגון נירוסטה 304, נירוסטה 316 ונירוסטה 201 המצויים בשימוש נרחב. בשורות הבאות נסביר מה זה נירוסטה ואילו סוגים שלה קיימים.

אז מהי נירוסטה – פלדת אל חלד

השם נירוסטה מגיע מהשפה הגרמנית, מצירוף האותיות הראשונות של המילים 'פלדה שאינה מחלידה'. ובאמת, הראשונה שטבעה את המילה היא החברה הגרמנית טיסנקרופ, שגם רשמה עליה סימן מסחר. בעברית, לעומת זאת, הנירוסטה מוכרת גם בשם פלדת אל חלד. אכן, הסממן המרכזי של פלדה זו, המהווה סגסוגת של ברזל עם מרכיבים נוספים, היא עמידת רבה בפני קורוזיה, חלודה.

המרכיב המרכזי שאותו כדאי להכיר לגבי פלדה זו, הינו הכרום, מתכת שמספרה האטומי הוא 24. על פי ההגדרה, נירוסטה היא סגסוגת (ערבוב) של ברזל ביחד עם מרכיבים נוספים, אשר לפחות 10.5% מהמשקל של הוא כרום. הוספת הכרום לסגסוגת מייצרת שכבה של אידוש או פסיבציה, מהמילה פסיבי או אדיש. כלומר, היא הופכת את הברזל, שיש לו נטייה להיקשר אל חמצן ומכאן ליצור חלודה, לאדיש לחמצן – ולא לא מחליד. למעשה, כאשר הכרום בא במגע עם חמצן הוא מתרכב איתו וכך נוצרת שכבה דקה מאוד ומבריקה, השומרת על המתכת מחלודה.

אם כן, מלבד תכונת החוזק הרב שמאפיינת מתכות רבות, יתרון משמעותי של נירוסטה הוא אי החלדה. למעשה, גם אם המתכת נשרטת נוצרת מייד שכבת הגנה חדשה של תרכובת כרום וחמצן, ולפיכך ההגנה נמשכת גם בעת שריטה. מעבר לכך, לנירוסטה יש רמה גבוהה של עמידות בתנאי מזג האווירה השונים – החל בחום ועד לגשם, והיא בעלת מראה מודרני מבריק ונקי. גם הניקיון של הנירוסטה הינו פשוט מאוד מאחר והמתכת אינה נוטה לצבור כתמים ואין בעיה לנקות אותה עם סבון כלים ומטלית לחה. גם ברמת המחיר, בהשוואה לחומרים אחרים הנירוסטה אינה כרוכה בעלויות גבוהות, ניתן לעצבה בקשת רחבה של צורות וסגנונות, והיא אף ידידותית לסביבה וניתן למחזרה.

מה ההבדל בין נירוסטה 304 ל 316

קיימים למעלה ממאה סוגים שונים של נירוסטה, ומתוכם מספר סוגים נפוצים יותר. על הסוגים היותר נפוצים נמנות פלדות אל חלד עשירות בברזל, המכילות לפחות 6% ניקל ו- 16% כרום. מתכת השכיחה ביותר היא נירוסטה 304 ועל הבסיס שלה קיימים שיפורים, כגון נירוסטה 316, נירוסטה 310 וכדומה.

מי שאינו יודע מה ההבדל בין נירוסטה 304 ל 316 יוכל בקלות להתבלבל, שכן שתי המתכת מפגינות עמידות בפני חלודה ונראות זהות מבחוץ. ואולם, נירוסטה 316 הינה עמידה הרבה יותר בפני חלודה מפני שהוסיפו לה מתכת בשם מוליבדן. זוהי מתכת בעלת גוון לבן כסוף, שיש לה נקודת התכה גבוהה מאוד ועמידות מעולה בפני חלודה, שלרוב מוסיפים אותה לתרכובות כדי להגביר את החוזק, את המוליכות החשמלית ואת העמידות מחלודה ושחיקה.

היתרון המתקבל הוא כמובן עמידות בסביבות ששוררים בהם תנאים קשוחים יחסית של חום ורטיבות. מבחינת הנירוסטה, המוליבדן הופך אותה מצוינת גם לסביבות הקרובות למקורות מים מלוחים, במכשור רפואי שבו לא ניתן לקחת סיכון לקורוזיה, באזורים פתוחים החשופים כל הזמן לפגעי מזג האוויר, וכדומה. החיסרון היחיד של נירוסטה 316 הוא שהעלות שלה לרוב יותר גבוהה מאשר נירוסטה 304, ולכן קיימים מחירים שונים עבור מוצרים דומים. עם זאת, חשוב להדגיש שגם נירוסטה 304 בהחלט מתאימה לשורה ארוכה של מוצרים כגון מאחזי יד ומעקות, מדפי אחסון, משטחי עבודה, כלי אוכל ומטבח, וכדומה, בדגש על חללים פנימיים או באזורים פתוחים שאינם חומציים במיוחד.

סוגים נוספים של נירוסטה

מלבד האמור לעיל, קיימים סוגים נוספים של נירוסטה. למשל, נירוסטה 201 מכילה את המתכת מנגן בשיעור גבוה, התורמת למראה מבריק במיוחד ומבוקש. עם זאת, דווקא פלדה זו נמכרת בעלויות נמוכות יותר מפני שהיא פחות עמידה בפני חלודה, כך שתתאים בעיקר למקומות פנימיים שאינם חשופים במיוחד ללחות ולרטיבות. כמו כן, קיימות פלדות אל חלד מברזל טהור, כלומר על טהרת הברזל והכרום ללא ניקל, המציגה יכולות התנגדות טובות לחלודה ויכולות ריתוך. לעומת זאת, קיימות פלדות אל חלד שמוסיפים אליהן פחמן המעלה את רמת הקשיחות, וקיימים שילובים נוספים של כרום, ניקל וברזל המייצרים מתכות בעלות איכויות שונות של עמידות בטמפרטורות, בלחצים, בפני חלודה וכדומה.

בכל מקרה, עקב יתרונות הנירוסטה ומגוון החומרים הקיימים, ניתן למצוא את הפלדה בקשת רחבה מאוד של מוצרים ותעשיות, למשל בכלי עבודה, בסכו"ם, בפרופילים, בכבלים, ביצירות אומנות, במטבעות ועוד הרשימה ארוכה.

להתרשמות ממגוון מאחזי יד מנירוסטה שמציעה חברתנו – לחצו כאן

יצירת קשר

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן