תקן מאחז יד למדרגות – גובה מאחז ומידע נוסף על תקן 1142

אומרים שההבדל נמצא בפרטים הקטנים וכל מי שמשפץ או בונה בית מכיר את הביטוי הזה מקרוב. מלבד התכנון של החדרים והנחת היסודות לבנייה, יש מיליון פרטים קטנים לקחת בחשבון שקשורים גם לבטיחות, גם לנוחות וגם למראה.

אחד הפרטים הקטנים אך החשובים האלה הם מעקה המדרגות ומאחז היד שמותקן עליו. מדובר במבנה רב שימושי שתפקידו למנוע נפילות, לסייע בעלייה ובירידה במדרגות בנוחות ובקלות ובנוסף להיות חלק מהעיצוב הכללי של הבית.

לפני שנתחיל, נבהיר שבעברית המונח מעקה משמש לתיאור של שני דברים שונים, הן מבנה שנועד למנוע נפילה והן מבנה שנועד לאחיזה ולסיוע בהליכה. על מנת למנוע בלבול, נשתמש במונח מאחז יד או מסעד על מנת לתאר את האלמנט בבניין המיועד לאחיזה לשם סיוע להליכה, לעלייה או לירידה של אנשים במדרגות.

במאמר זה תוכלו למצוא את תמצית ההנחיות להתקנת מאחז יד כפי שהן מופיעות במסמך תקן 1142 מאחז יד ומעקה, בנוסף תוכלו למצוא מגוון טיפים ומידע שימושי לגבי מאחזי יד ומסעדים.

 

מאחז יד למדרגות תקן 1142

החוק בישראל מפנה את כל מי שרוצה לבנות ולהתקין מעקה או מאחז יד בביתו או במקום ציבורי לתקן מעקים ומסעדים של מכון התקנים הישראלי. תקן זה מפרט בצורה ברורה את כל ההנחיות הקשורות לנושא זה.

התקן אינו תקף לאצטדיונים, בתי סוהר, בתי חולים פסיכיאטרים, מעברי רחוב, גשרים, מדרגות נעות ובניינים ארעיים. וכמו כן, אינו כולל התייחסות לנגישות הסביבה הבנויה לאנשים עם מגבלות ולכן יש להתייחס גם לתקן 1918 במקרה הצורך.

 

הנחיות לתכנון, בנייה והתקנה של מאחז יד למדרגות

לגבי התכנון של מאחז יד תקן 1142 קובע שאת המסעד או מאחז היד ואת התקנתו יתכננו רק אדריכל, מהנדס או הנדסאי מוסמכים ועליו להיות מתוכנן כך שיעמדו בעומסים ובהגבלות מבלי לזוז, לשקוע או לסכן באופן כלשהו את האנשים שמשתמשים בו.

בנוסף, הנחיות תקן מאחז יד למדרגות מתייחסות למיקום מאחז היד או המסעד וקובעות שהמסעד יהיה מקביל למהלך המדרגות ומחובר אל הבניין. ישנם מקרים בהם החלק העליון של המעקה עצמו יכול לשמש מאחז יד בפני עצמו ואז אין צורך להתקין מאחז יד נוסף.

תקן מאחז יד מדרגות מפרט גם שהמבנה של המסעד ובית האחיזה יהיו רציפים ויאפשרו תמיכה מתמשכת לעולים וליורדים במדרגות, כך שלא יאלצו לעלות או לרדת בחלק מהדרך ללא תמיכה ראויה. מאחז היד צריך להיות קשיח ויציב, ללא קצוות בולטים או חדים ולהיות נוח לאחיזה.

במידה והמסעדים לא רציפים, למשל במקרה בו גרם מדרגות מסתיים במישור שלאחריו עוד גרם מדרגות, ימשך מאחז היד 30 ס"מ לפחות מעבר לרום המדרגה העליונה וימשיך את השיפוע מעבר לרום המדרגה התחתונה לאורך מרחק שמידתו האופקית אינה קטנה מעומק שטח המדרגה.

אחת ההנחיות החשובות ביותר שמפרט תקן מאחז יד היא ההנחיה לגבי גובה מאחז יד מדרגות. על פי תקן גובה מאחז יד, גובה מאחז יד מודדים, לרבות בית האחיזה, מקצה המדרגות ובניצב להם, עד לפן העליון של המסעד או בית האחיזה אם ישנו. גובה מאחז יד למדרגות לא יהיה קטן מ-90 ס"מ ולא יהיה גדול מ-105 ס"מ.

 

התקנה נכונה ותחזוקה נאותה

על מנת למנוע תאונות ותקלות יש לפעול תמיד על פי התקן וההנחיות המפורטות בו. כל האנשים המעורבים בתכנון, בהתקנה ובתחזוקה של מאחז היד צריכים להכיר את ההנחיות המפורטות מעלה ולהקפיד עליהן.

אך כפי שכתוב בתחילת המאמר, מעקים ומאחזי יד הם גם אלמנט עיצובי. שוק קיים מגוון רחב של פתרונות הנדסיים למאחזי יד מעוצבים ומותאמים לסגנון הבית והמרחב הציבורי. ניתן לייצר ולהתקין מאחזי יד ממגוון חומרים כמו נירוסטה, עץ, אלומיניום, מתכת, ברזל ועוד. ניתן אפילו לשלב תאורת לד לאורך המעקה כאלמנט תאורה שימושי ויפה.

אנחנו בחברת טיפטרוניק פתרונות הנדסה בע"מ מייבאים ומשווקים מעקות ומאחזי יד מכל הסוגים, כולל מאחזי יד המשלבים תאורת לד אינטגרלית באיכות גבוהה ובעיצוב ייחודי. חברתנו מעסיקה את המומחים ואנשי המקצוע הטובים ביותר, שידעו להתאים עבורכם את המעקה ומאחז היד המתאים לצרכים ולמשאלות שלכם, תוך הקפדה יתרה על בטיחות, נוחות ואסתטיקה.

לצפייה במבחר מעקים ומאחזי יד באיכות ללא פשרות לחצו כאן

 

 

 

 

 

יצירת קשר

השאירו פרטים ונשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן